Jeg bestemte meg for å kjøpe flybillett hjem til Buenos Aires i stedet for å ta 15 timers buss. Avreise mandag morgen klokka 07:00, til sammen 170 USD.

Når de andre reiste hjem lørdag klokka 17:00, flytta jeg inn på Hostel International Mendoza, etter en let på hostelworld.com og intensiv review titting. Ca 10 min gåtur fra gata Aristides, og det skulle være et hostel som tilbudte masse aktiviteter og et såkalt ”party-hostel”, med bar og god stemning.

Så på min siste søndag i Mendoza hadde jeg lyst til å bruke dagen. Målet var å dra opp i fjellet på en eller annen måte. Meldte meg på og betalte for en full dagspakke, paragliding på morgenen, deretter horseback riding inn i solnedgangen i Andesfjellene på kvelden, fulgt av en argentisk asado(BBQ). Men da det ble mye vind og litt duskregn på formiddagen ble paraglidingen avlyst, og jeg fikk en natt gratis på hostellet som ”godtgjørelse” i stedet.

Så klokka 18:00 ble det avreise til fjellet. Vi kjørte oppover, og kom til slutt på en liten gård med god utsikt utover byen. Der ble det en kjapp opplæring i hvordan vi skulle styre hesten. Jeg som bare hadde sitti på en ponny én gang da jeg var 5år gammel, i en runde rundt på travbanen, syndes det var litt for kort med en 2 minutters forklaring, men husket i det minste hvordan man ”startet” hesten. Da skulle vi ”kysse” til hesten, og slå beina lett inn i siden på den. Litt usikker på hvordan det kom til å gå, satt vi i gang. Ganske rolig i begynnelsen, men etter hvert gikk vi inn i lett trav, så litt skummelt men moro!!

Oppe i fjellet så vi skjelettet fra en hest eller ku (husker ikke hva) som hadde blitt angrepet av en puma 2-3 år tidligere. Etter hvert ble det bekmørkt, og kunne ikke se skitt. Da var det bare å krysse fingrene å håpe hesten kunne se bedre enn meg! Haha. Tror jeg aldri har sett en så stjerneklar himmel som jeg gjorde oppe i fjellet. Stjerneskudd var det også! Nydelig!

Til slutt tilbake på leiren, ble det asado. Grillet kjøtt som vi dyttet inn i baguett, med litt salat og mye vin på siden. Leirbål og koselig stemning. Var også 3 danske jenter der som sang danske leirbålsanger.

Men neste morgen mista jeg flyet mitt… forsov meg, og våknet 15 minutter før avgang. Men takk og lov for regnstormene i Buenos Aires! Denne morgenen hadde det regna som bare det, og her blir det gjerne oversvømmelser når det er virkelig ille. Forrige måned måtte jeg tråle meg gjennom nesten en meter med vann, og folk kjørte med båter på gata for å hjelpe damer med småbarn og gamle. Alle fly var derfor forsinket, så kom meg vel med på flyet likevel kl 14 på formiddagen:-)