Knytter sammen fortid og dagsaktuell utvikling
Nicaraguanske Fernanda Soto har en doktorgrad i sosialantropologi fra University of Texas og en post doc fra Stockholms Universitet, men det er Latin-Amerika som er hennes akademiske lidenskap. Hun har forsket på blant annet interetniske relasjoner i Nicaragua og Honduras, politisk hukommelse, og territorialt styresett. Muligheten til å diskutere med forelesere og studenter fra ulik kulturell bakgrunn trakk henne til å forelese for på Kulturstudiers Latinamerikastudier i Nicaragua.
Hva mener du gjør Nicaragua til et interessant sted å studere latinamerikastudier?
- Nicaraguas kolonihistorie, og landets plassering i utkanten av de viktigste økonomiske og politiske kolonisentrene, landets forhold til USA og de politiske forslagene fra 80-tallet og implikasjonene av etterkrigsopplevelsene på 90-og 2000-tallet gir muligheten til å engasjere seg i noen av de mest fundamentale debattene i latinamerikanske samfunn. Disse temaene leves ut med en slik intensitet i landet i dag og gir studentene mange muligheter for fruktbart «feltarbeid». De får også innsyn i tankesettet til en region som dessverre ofte er ekskludert fra akademiske diskusjoner.
Hva er mest spennende utviklingstrekkene i dagens Nicaragua og Latin-Amerika?
-Den mest interessante utviklingen i Latin-Amerika som helhet, er kanskje diskusjonen rundt statens rolle. I Nicaragua er det diskusjonene om arven etter revolusjonen og dens forhold til aktuelle økonomiske og politiske forslag.
Har du sett noen endringer i hvordan europeere og amerikanere ser på Nicaragua?
-Jeg mener Nicaragua har beveget seg fra å bli oppfattet som et krigsherjet land til et område som er aktuelt for økonomiske «investeringer». Det virker som om enkelte utlendinger ser Nicaragua som et trygt land å investere i. Denne endringen åpner opp nye økonomiske muligheter, men byr også på utfordringer. Hvilke investeringer kommer til å komme? Hvilken økonomisk fremtid ønsker og lengter Nicaragua etter?
Hvilken innsikt ønsker du at elevene skal forlate forelesningene dine med?
- I forhold til debatten rundt revolusjonen og etterkrigstiden i Nicaragua vil jeg gjerne at elevene skal grunne på hvilken påvirkning, utover det økonomiske og politiske, revolusjonen og krigen har hatt på nicaraguanernes liv, og i hvilken grad det har formet deres forståelse av viktige konsept som; hva betyr det «å leve et godt liv» i vårt samfunn, og betydningen av demokrati.